mandag den 9. februar 2015

Modulafslutning: Forbrug

Undervisningsforløb med overordnet emne: Kartofler og bacon

Struktur: Undervisningen foregår over en 3 ugers periode a 3 lektioners varighed. Aldersgruppen er mellemtrinnet. Perioden er opbygget af to teoridele, som kombineres til et afsluttende projekt.
Der arbejdes med dansk, i form af faglig læsning og hjemkundskab med udførsel af en praktisk opgave. Den afsluttende opgave er retten brændende kærlighed.
Mål: Læren om kartoflers opbygning, ernæring og egenskaber, læse opskrifter med fokus på faglig læsning, lærer at bruge køkkenet og dets redskaber.
Læren om bacons ernæringsmæssige egenskaber, grisens anatomi, økologi samt kulturelle mad forskelle.
Indhold: Læring og håndtering omkring fødevarerne, hygiejne og forskellige tilberedningsmetoder.
Metode: Lærerstyret, elevstyret, gruppearbejde og plenum.
Undervisningsstruktur:
·         Dagens overordnet emne; Kartofler, bacon, brændende kærlighed.
·         Uddeling af papir til noter af teori.
·         Uddeling af opskrifter hvorefter grupperne kan komme igang
(Lærerstyret, plenum, praksis, opsamling)
Præsentationsportfolie: forskellige typer kartofler, opskrifter, løg, billeder (bacon, grisens anatomi)
1.      undervisningsgang: Kartofler
Teori:
-          Hvad er en kartoffel? Fremvisning af forskellige kartofler (Bage, skrælle, pille, en med jord og glas)
-          Hvor kommer kartoflen fra og hvad indeholder den? (Øko, vitaminer og mineraler, stivelse)
-          Hvad kan vi bruge kartoflen til? Forskellige tilberedningsmetoder, smag og konsistens.
Praktisk del af undervisningen:
-          Tilberede: Chips, Pomfritter (ovn/friture), koge, stege og bage.
-          Trække stivelse ud af kartofler.
Materialer:
·         Forskellige kartofler (Bage, skrælle, pille, en med jord og glas)
·         Salt og olie
2.      undervisningsgang: Bacon
Teori:
-          Konsistens og smag (fersk/røget)
-          Økologi
-          Grisens anatomi
-          Kultur (her kommes ind på alternativ til alm. bacon)
Praktisk del af undervisningen:
-          Tilberedning af forskellig slags bacon og smage forskel.
Materialer:
·         Bacon (gris(fersk/røget) og kalkun, og evt. fra slagter)
·         Kort over grisens anatomi

3.      undervisningsgang: Brændende kærlighed
Teori:
-          Korte elevoplæg som repetition. (mulighed for at få sidste omgang noter)
-          Kort om convenience food.

Praktisk del af undervisningen
-          Lave brændende kærlighed
-          Smagstest på købe og lav selv.
-          quiz om det generelle teori(vores evaluering af hvad eleverne har lært)

Materialer:
·         Kartofler
·         Løg
·         Bacon
·         Mælk
·         Smør
·         Salt og peber
·         Købe brændende kærlighed
·         Quiz om teori

Anvendte teori:
·         Hilbert Meyer - Hvad er god undervisning?
·         Mads Hermansen - Kommunikation og samarbejde
·         Fællesmål 2009 Hjemkundskab
·         John Dewey - Learning by doing

Plan for uge 4.
Emne
Gennemgang af undervisningsforløb            
Demonstrerer tredje del af undervisningsforløbet i praksis
Smage og lave quiz

Oprydning

Ingen kommentarer:

Send en kommentar