
Et bud på en god lærerrolle er, at det er en, der formår at finde en balance, hvor der ikke hersker tvivl om, at man er en autoritet, da forholdet mellem lærer-elev aldrig vil være lige, men at man samtidig via sin klasseledelse skaber et klasserum, som afspejler det samfund, vi lever i.
I madkundskab, som er et praktisk/musisk fag, er der ikke et bogsystem, og fra elevernes side er der en indstilling til, at det er et praktisk fag uden det store faglige indhold. I hjemkundskab er gruppearbejde et must.

I forhold til
klasseledelsesbegrebet oplevede vi i sidste praktik, at et stort fokus på adfærdsledelse, for
meget planlægning, skæld ud og en udelukkelse af elevernes livsverdener kan
gøre, at eleverne demotiveres og bliver frustrerede, samt at lærer-elevrelationen
lider et knæk. Dog kan den klare klasseledelse give tryghed i det faglige, da
målene fremstår klart. Omvendt kan klasseledelse baseret på de intime
praksisfællesskaber gøre, at fagligheden svækkes, men at anerkendelsen og
omsorgen af eleverne fører til høj motivation og selvstændighed.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar