onsdag den 4. februar 2015

Undervisning



Et bud på en god lærerrolle er, at det er en, der formår at finde en balance, hvor der ikke hersker tvivl om, at man er en autoritet, da forholdet mellem lærer-elev aldrig vil være lige, men at man samtidig via sin klasseledelse skaber et klasserum, som afspejler det samfund, vi lever i.

I madkundskab, som er et praktisk/musisk fag, er der ikke et bogsystem, og fra elevernes side er der en indstilling til, at det er et praktisk fag uden det store faglige indhold. I hjemkundskab er gruppearbejde et must. 





I madkundskab skal der tænkes madmod, allergier, gruppedynamik, færdigheder, lokalets muligheder, religion, vegetar/veganer og jeg kunne blive ved.. Derudover er der jo nogle faglige mål som undervisningen gerne skulle lede frem mod.


I forhold til klasseledelsesbegrebet oplevede vi i sidste praktik, at et stort fokus på adfærdsledelse, for meget planlægning, skæld ud og en udelukkelse af elevernes livsverdener kan gøre, at eleverne demotiveres og bliver frustrerede, samt at lærer-elevrelationen lider et knæk. Dog kan den klare klasseledelse give tryghed i det faglige, da målene fremstår klart. Omvendt kan klasseledelse baseret på de intime praksisfællesskaber gøre, at fagligheden svækkes, men at anerkendelsen og omsorgen af eleverne fører til høj motivation og selvstændighed.










Ingen kommentarer:

Send en kommentar