Vurdering af
elevforudsætninger.
Første år med madkundskab.
Rammer:
1 gang, 2 lektioners undervisning.
Eleverne har i forrige lektion arbejdet med kål, hvor de i dag bruger rødkålssaften fra sidst.
Eleverne har i forrige lektion arbejdet med kål, hvor de i dag bruger rødkålssaften fra sidst.
Fra Fælles Mål til
læringsmål i forløbet.
Kompetenceområdet
|
Kompetencemålet
|
Fødevarebevidsthed
|
Eleven kan træffe begrundede madvalg, i fht. kvalitet, smag og
bæredygtighed
|
Madlavning
|
Eleven kan anvende madlavningsteknikker og omsætte ideer i madlavningen.
|
Fælles mål i fokus i forløbet:
Kompetenceområde
|
Færdighedsmål
|
Vidensmål
|
Fødevarebevidsthed
|
Eleven kan redegøre for
almindelige råvares smag og anvendelse
|
Eleven har viden om råvare
gruppers smag og anvendelse
|
Madlavning
|
Eleven kan lave mad under
hensynstagen til fysisk-kemiske processer
|
Eleven har viden om
madlavningens grundlæggende fysik og kemi
|
Undervisningen gang
nr. 1
Læringsmål
|
Undervisningsaktiviteter
|
|
Hvad gør læreren ?
|
Hvad gør eleverne?
|
|
- Eleven har viden om syre
og base
- Eleven kan arbejde
undersøgende/eksperimenterende med
fysik og kemi i madlavningen.
|
Finder indikatorpapir
Finder Natron og eddike
Finder rødkålssaft fra
sidste gang frem.
Intro til syre/base.
Lægger op til eksperiment
med rødkålssaft.
Opsamling og afrunding af
dagens aktiviteter.
|
Lytter og (tager noter) til
intro af syre/base
Måler pH-værdier på de
enkelte ting(rødkål, eddike og natron(aq))
Arbejder undersøgende og
eksperimenterende med forsøget med rødkålssaft.
Aktiv deltagelse i opsamling
og afrunding.
|
Læringsmål
|
Udfordringsopgave
|
Tegn op læring
|
Eleven har viden om syre og
base
|
Niveau 1:
Eleven er i stand til at
kende forskel på syre og base
Niveau 2:
Eleven kan vise Ph-værdi
udfra indikatorpapir
Niveau 3:
Eleven kan fortælle hvordan
syre/base påvirker smag
|
|
Eleven kan arbejde
undersøgende/eksperimenterende med
fysik og kemi i madlavningen.
|
Arbejder videre på forsøget
ved at finde andre syrer og baser. (f.eks. citron og æggehvider)
|
Niveau 1:
Eleven kan forklare hvad der
sker ved rødkålssaften når de hælder natron/eddike i
Niveau 2:
Eleven kan finde andre
former for syre og base i køkkenet og påvise dette
Niveau 3:
Eleven kender til fødevarer
hvor man gør brug af syre/base
|
Ingen kommentarer:
Send en kommentar