tirsdag den 3. februar 2015

Læringsmålsstyret undervisning

Vurdering af elevforudsætninger.
Første år med madkundskab.

Rammer:

1 gang, 2 lektioners undervisning.
Eleverne har i forrige lektion arbejdet med kål, hvor de i dag bruger rødkålssaften fra sidst.

Fra Fælles Mål til læringsmål i forløbet.

Kompetenceområdet
Kompetencemålet
Fødevarebevidsthed
Eleven kan træffe begrundede madvalg, i fht. kvalitet, smag og bæredygtighed
Madlavning
Eleven kan anvende madlavningsteknikker og omsætte ideer i madlavningen.

Fælles mål i fokus i forløbet:

Kompetenceområde
Færdighedsmål
Vidensmål
Fødevarebevidsthed
Eleven kan redegøre for almindelige råvares smag og anvendelse
Eleven har viden om råvare gruppers smag og anvendelse
Madlavning
Eleven kan lave mad under hensynstagen til fysisk-kemiske processer
Eleven har viden om madlavningens grundlæggende fysik og kemi
Undervisningen gang nr. 1
Læringsmål
Undervisningsaktiviteter
Hvad gør læreren ?
Hvad gør eleverne?

- Eleven har viden om syre og base

- Eleven kan arbejde undersøgende/eksperimenterende  med fysik og kemi i madlavningen.


Finder indikatorpapir 
Finder Natron og eddike
Finder rødkålssaft fra sidste gang frem.

Intro til syre/base.

Lægger op til eksperiment med rødkålssaft.

Opsamling og afrunding af dagens aktiviteter.

Lytter og (tager noter) til intro af syre/base

Måler pH-værdier på de enkelte ting(rødkål, eddike og natron(aq))

Arbejder undersøgende og eksperimenterende med forsøget med rødkålssaft.

Aktiv deltagelse i opsamling og afrunding.


Læringsmål
Udfordringsopgave
Tegn op læring
Eleven har viden om syre og base



Niveau 1:
Eleven er i stand til at kende forskel på syre og base

Niveau 2:
Eleven kan vise Ph-værdi udfra indikatorpapir

Niveau 3:
Eleven kan fortælle hvordan syre/base påvirker smag

Eleven kan arbejde undersøgende/eksperimenterende  med fysik og kemi i madlavningen.

Arbejder videre på forsøget ved at finde andre syrer og baser. (f.eks. citron og æggehvider)
Niveau 1:
Eleven kan forklare hvad der sker ved rødkålssaften når de hælder natron/eddike i

Niveau 2:
Eleven kan finde andre former for syre og base i køkkenet og påvise dette

Niveau 3:
Eleven kender til fødevarer hvor man gør brug af syre/base

Ingen kommentarer:

Send en kommentar